Geschiedenis 10-strippenkaart voor €59

Avontuurijk leren

De geschiedenis spellen van Kraak 'm zijn erg divers, maar allemaal avontuurlijk en leerzaam. Het zijn niet zomaar spellen: Er wordt kennis vergaard én 21e eeuwse vaardigheden worden getraind.

De spellen en tools zijn elk 1 x te gebruiken (10 dagen lang, vanaf half juni '22 zelfs 15 dagen lang) door een onbeperkt aantal leerlingen.
De strippenkaart koop je vanuit het Profiel van je Kraak 'm account. Heb je nog geen account? Deze is hier gratis aan te vragen.

Hieronder lees je korte informatie over de 8 spellen en 2 tools die bij deze strippenkaart horen. Meer informatie vind je op de spellenpagina's van deze spellen op www.kraakm.nl.

Het geheim van de piramide (escape room)

Er is een geheime ingang ontdekt bij de piramide van Khufu (Cheops). Ga naar binnen en zoek de weg in het labyrinth. Probeer de plek te vinden waar de sarcofaag met de mummie van de farao ligt.

Er hoort bij dit spel een speciale website vol informatie. Die kan evt. van tevoren al bestudeerd worden (huiswerk?). Deze website is áltijd beschikbaar!

Egype / farao / hiërogliefen / mummie / piramide / Ra / Steen van Rosetta

Meer info op de spelpagina.

Terug naar het oude Rome (escape room)

Bij mijn laatste tijdmachinereis heb ik mijn telefoon in het oude Rome laten liggen. Durf jij terug in de tijd te gaan om hem te zoeken, nee, te vinden?! Ga naar Rome in het jaar 100, bezoek het Forum Romanum, het Colosseum en meer. Vergeet niet de code te vinden om terug te komen naar onze tijd!

aquaduct / Circus Maximus / Colosseum / Forum Romanum / Romeinse cijfers

Meer info op de spelpagina.

Het Melkmeisje is weg! (escape room)

Het melkmeisje van Vermeer is uit het Rijksmuseum gestolen. Het is een slechte studentengrap. Bezoek de Eregalerij (waar het schilderij hing) en vind de 3 codes. Dan wordt het schilderij teruggegeven.

Gouden eeuw / Johannes Vermeer / kunst / Rijksmuseum

Meer info op de spelpagina.

Opa's geheim in Indië (escape room)

Wat deed opa daar in dat verre, warme land? Wat is daar gebeurd? Het was in ieder geval geen vakantie! Unieke Kraak 'm, met het originele, persoonlijke foto-album van een Indië-ganger.

Beloning: De 101-jarige vertelt zelf bij enkele foto's.

Indonesië / kolonie / Nederlands-Indië / onafhankelijkheid / oorlog

Meer info op de spelpagina.

Storm op komst (escape room)

Het stormt en het is springvloed. De Maeslantkering moet dicht. Maar de codes zijn kwijt! Bekijk alle notities en aanwijzingen. Help mee met het vinden van de 3 codes. Want anders zal een groot deel van Nederland weer overstromen!

Met deze tool kunnen leerkrachten hun LesKompas nog meer naar hun hand zetten!

Deltaplan / Deltawerken / overstroming / Stormvloedkering / Watersnoodramp

Meer info op de spelpagina.

Ontsnap uit het kasteel (Quiz en escape room)

Beantwoord 10 vragen en ontsnap daarna uit het kasteel! Er hoort bij dit spel een speciale website vol informatie. Die kan evt. van tevoren al bestudeerd worden (huiswerk?). Deze website is áltijd beschikbaar!

VR - 360° foto's
Het spel ná de vragen bestaat uit 5 unieke 360° foto's van Kasteel Doorwerth. Door met de muis te slepen kan je overal om je heen kijken! Vind de juiste sleutelcode om te ontsnappen (niet bedoeld voor met een VR-bril).

harnas / kantelen / kasteel / middeleeuwen / mottekasteel / ridder

Meer info op de spelpagina.

De moord op Willem van Oranje (Quiz en esc. room)

Beantwoord 10 vragen en pak daarna de moordenaar van Willem van Oranje op in 16e eeuws Delft! Er hoort bij dit spel een speciale website vol informatie. Die kan evt. van tevoren al bestudeerd worden (huiswerk?). Deze website is áltijd beschikbaar!

Het spel ná de vragen speelt zich af op een 16e eeuwse kaart van Delft.

80-jarige oorlog / Delft / Filips II / Wilhelmus / Willem van Oranje

Meer info op de spelpagina.

Anne Frank (les + quiz)

Dit is uiteraard géén escape room. Het is een les die alleen, samen of klassikaal gemaakt kan worden. Er wordt heel veel informatie gegeven. Het bevat boeiend beeldmateriaal, waaronder een heldere doorsnede van het Achterhuis.

De afsluiting is een quiz van 10 vragen.

1940-'45 / Achterhuis / Anne Frank / Bezetting / Jodenvervolging / Westerbork / WOII

Meer info op de spelpagina.

Geschiedenis Codetool

Maak je gewone geschiedenisles nét even wat spannender.
Maak een codebriefje, waarmee ze - vanuit het methode-werkboekje - een code moeten vinden + invoeren op de computer. Zelf heel eenvoudig in te stellen!

Meer info op de spelpagina.

Interactieve tijdlijn

Een interactieve, zeer duidelijke tijdbalk met de 10 bekende tijdvakken.
Bij elk tijdvak is een overzichtelijke pagina vol info te vinden.

Meer info op de spelpagina.